Autora de diversos llibres sobre alfabetització digital i tecnologia educativa, Nicky Hockly és la directora pedagògica de The Consultants-E, empresa de formació i desenvolupament en línia especialitzada en formació a distància, presencial i semipresencial del professorat que també ofereix assessoria a institucions educatives i les ajuda a integrar la tecnologia de l’aprenentatge en els programes d’ensenyament d’anglès.

Pregunta: Quan vas arribar a Barcelona?
Resposta: Ja en fa molt: el 1987! Encara no s’havien celebrat els Jocs Olímpics, i Barcelona era ben diferent…

P: D’on ets (ciutat i país)?
R: Vaig néixer i vaig créixer a Ciutat del Cap, a Sud-àfrica. Vaig anar a la universitat al Regne Unit, però el temps era tan dolent que tan bon punt em vaig graduar, vaig venir a Barcelona.

P: Quant temps fa que et dediques a la formació en tecnologia educativa?
R: Des del 1997. Era la directora acadèmica d’un programa de màster interuniversitari de lingüística a distància organitzat per un consorci d’universitats espanyoles i llatinoamericanes. Crec que va ser un dels primers programes acadèmics completament en línia a Espanya. Per mi va ser la primera presa de contacte amb la tecnologia educativa i amb l’ensenyament i l’aprenentatge a distància.

P: Quina és la diferència més gran entre un curs semipresencial i un curs presencial tradicional?
R: En un curs semipresencial, part del curs es desenvolupa a distància, de manera que no has d’assistir a classe tan sovint i com a estudiant tens més flexibilitat per triar quan i on fas la feina en línia. A més, un bon curs semipresencial potencia molt la comunicació per internet amb la resta d’estudiants i amb el professor.

P: Quins creus que són els avantatges principals de l’aprenentatge semipresencial en l’aprenentatge de llengües?
R: A banda de la flexibilitat que esmentava, l’estudiant pot demanar al professor que li recomani recursos específics per ajudar-lo en els aspectes que més l’interessin. Per exemple, potser vol treballar més a fons un aspecte gramatical complicat, o necessita vocabulari extra sobre un tema rellevant per a la seva feina. A més, en general, si els materials en línia estan ben dissenyats i són rellevants per a l’alumne, poden ser molt motivadors.

P: Com t’imagines el futur de l’aprenentatge semipresencial?
R: Fa uns dies es va celebrar a Barcelona el Mobile World Congress, i el tema estrella pel que fa a tecnologia va ser la realitat virtual. Potser això encara queda lluny, però jo m’imagino els estudiants vivint experiències d’immersió lingüística amb companys de classe a través de la realitat virtual, en una mena de món virtual com el de Second Life, però amb ulleres o cascs que permetin una experiència d’immersió en 3D total, no pas a través d’una pantalla d’ordinador. Seria genial!

P: Com és la relació tutor-alumne en un curs semipresencial?
R: El tutor guia els alumnes tenint en compte els interessos específics i les necessitats lingüístiques concretes de cadascun. Encara que l’alumne formi part d’un grup més gran, sovint la relació amb el tutor és més propera, i s’hi pot comunicar fàcilment per mitjans electrònics fora dels horaris fixos d’una classe.

P: Com facilita l’aprenentatge semipresencial un aprenentatge efectiu en el cas de directius molt ocupats?
R: Bé, és el directiu ocupat qui ha de trobar el temps per dedicar-lo a l’anglès: no hi ha aprenentatge sense un mínim esforç per part de l’estudiant! Però, en principi, els avantatges que representen la flexibilitat, el contacte més proper amb el tutor i la possibilitat de treballar àrees específiques de la llengua els facilitaran l’aprenentatge. Crec que com més ocupat estàs, més aprecies la flexibilitat, i l’aprenentatge semipresencial te l’ofereix.

P: Què aconsellaries a un client de NELC perquè tragués el màxim profit del nostre curs semipresencial Spring Special?
R: En un curs semipresencial, la part en línia és exactament igual d’important que les classes presencials. Si t’esforces en totes dues parts, segur que n’obtens la recompensa.

 

BIO NELC

Nom: Nicky Hockly
Professió: directora pedagògica
Empresa/institució: The Consultants-E
Sector: assessoria educativa